Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Wednesday, August 02, 2017

Fakta Yang Diputarbelit Oleh Pembangkang.

Satu perkara yang rakyat sudah sedia maklum ialah puak pembangkang tidak mungkin akan berpuas hati dengan apa sahaja penjelasan yang diberikan oleh kerajaan BN persekutuan.


Tidak mengejutkan kerana kerja mereka untuk menghasut. Jika dijawap pun mereka akan memutarbelitkan isu supaya rakyat keliru dan termakan dengan dakyah kotor mereka.

Yang terbaru, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abd Razak telah menerangkan beberapa isu penting yang kita perlu faham.

1. Kerajaan berjaya mengurangkan jumlah hutang negara kepada 52.5% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) berbanding 54% sebelum ini.

2. Kerajaan mampu mengurangkan defisit fiskal negara daripada 6.7% kepada sekitar 3% pada hujung tahun ini dengan unjuran berimbang selain perbelanjaan terkawal.

3. Soal 1MDB adalah soal teknikal saja, bukan soal tak mampu bayar balik dan tidak akan menjejaskan keyakinan pelabur kepada ekonomi negara Malaysia.

Malah sebelum ini, Najib juga telah menjelaskan bahawa negara ini berada di landasan ekonomi yang betul. Laporan Bank Dunia bulan Jun 2017 juga berkata bahawa:

a. Pengurusan makroekonomi kerajaan secara berterusan proaktif dan berkesan mengemudi cabaran jangka terdekat di dalam persekitaran ekonomi.

b. Ekonomi Malaysia sedang berkembang dari kedudukan yang kukuh.

Tak mungkin Bank Dunia, satu organisasi dunia yang amat dihormati oleh dunia, berbohong apabila mereka melaporkan status negara Malaysia. Selain daripada itu:

1. Dalam suku pertama 2017, perdagangan negara merekodkan kenaikan 24.3 % - meningkat kepada RM430.5 bilion berbanding dengan tempoh sama tahun lalu.

2. Pada Mac 2017, eksport mencecah paras RM80 bilion buat kali pertama dalam sejarah negara. Pada RM82.63 bilion, ia angka bulanan tertinggi bagi eksport Malaysia yang pernah direkodkan.

3. Dalam pasaran ekuiti terdapat aliran masuk bersih RM11 bilion pada separuh pertama 2017, berbanding dengan aliran keluar bersih RM3 bilion sepanjang 2016.

Yang puak pembangkang tahu hanyalah untuk meruntuhkan dan memburuk-burukkan ekonomi negara.

Malah mereka sanggup menjaja pembohongan ini di luar negeri semata-mata untuk menakutkan para pelabur asing daripada melabur di negara ini.

Tindakan jahat puak pembangkang ini mesti ditentang dan mereka mesti ditolak pada PRU14 nanti.


SHARE ARTICLE :

47 comments:

  1. Cilaka lu novandri!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. MMG CILAKA NOVANDRI NI! SUDAH2 OOII! KO TU DAH LA CACAT! BN & UMNO BUKANNYA PEDULI KAT HANG PUN!

      Delete
    2. Kamu berdua di atas ni kenapa bangang sangat. Dr Mim ni bagus kerana memberikan pencerahan fakta yg sebenar supaya pembaca faham. Jadi tak akan percaya putar belit pakatan dan atuk tua lagi.

      Delete
    3. Penerangan di sini tak samar samar. Sementara penerangan pakatan dan Madey macam budak2 main cap-cap kutty

      Delete
  2. Burung kakak tua
    Hinggap di jendela
    Nenek sudah tua
    Giginya tinggal dua

    Lechum Lechum Lechum
    Mu la la
    Lechum Lechum Lechum
    Mu la la
    Lechum Lechum Lechum
    Mu la la
    Burung Kakak Tua.

    ReplyDelete
  3. Bila zahid nak jawab tuduhan mahathir? Telur hilang sebelah ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuduhan tak perlu dijawab, kalau ada bukti sila beri pada polis atau SPRM. Mahataik pun tidak pernah menjawab tuduhan Barry Wain yang telah dibukukan dan diedarkan diseluruh dunia iaitu Mahathir - The Malaysian Maverick

      Delete
    2. Mahataik s/of kutty langsung xpernah berani jejak balai polis.

      zaman dia jd pii emm dlu semua dia pakai proksi..pengecut.. bacul..
      nk turun jumpa rakyat ramai2 dlm bas di pasar malam di tepi jalan macam Najib jgn haraplah dia takut org tembak dia kot..

      tp skrg lagak mcm hero..

      zaman dia lngsung xbrani debat.. org yg ajak dia debat dia tangkap masuk ISA.. tp Melayoo mudah lupa.. semua pakat lupa perangai diktator madir lahanat!

      skrg penjilatnya mengerumuninya sbb DEDAK. Apa yg dia tuduh itulah yg dia buat.

      dia tuduh Najib perompak..sbnnyr sah dia lah perompak sebenar!

      satu pun dia xberani jawab!!?

      Delete
    3. Anon 5.48 pm...berita terbaru..si Mamak Madey Kutty....kata tiada RM 230 juta dalam akaun Zahid.....Celaka punyer orng tua...nak jadi sui Rapuji Sotong pulk ker...kaki fitnah...lepas tu buat muka bler plak....Sekarang siapa yang telur hilang sebelah....atau pun ko tu telor tembelang.....

      Delete
    4. Dia dah jawab pun. Sedia disiasat pdrm, sprm. Sumpah dlm masjid pun no hal. Madey? Ada brani?
      Check sini http://www.bernama.com/bernama/v8/newsindex.php?id=1379095

      Delete
  4. ""1. Dalam suku pertama 2017, perdagangan negara merekodkan kenaikan 24.3 % - meningkat kepada RM430.5 bilion berbanding dengan tempoh sama tahun lalu.

    2. Pada Mac 2017, eksport mencecah paras RM80 bilion buat kali pertama dalam sejarah negara. Pada RM82.63 bilion, ia angka bulanan tertinggi bagi eksport Malaysia yang pernah direkodkan.

    3. Dalam pasaran ekuiti terdapat aliran masuk bersih RM11 bilion pada separuh pertama 2017, berbanding dengan aliran keluar bersih RM3 bilion sepanjang 2016.""

    Mengapa di spin angka tersebut dengan duit RM, mengapa tidak dibandingkan denfan USD?
    Kalau mengikut USD, tidak ada apa-apa pertumbuhan pun.

    tak tau lah apa jenis doktor yang menulis, apa sudah jadi kepada sistem pendidikan malaysia sehinggakan seorang doktor pun tidak dapat membezakan antara yang betul dengan yang salah

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan dr dah...takdak sapa percaya nak pi klinik dia..

      Delete
    2. Nilai matawang RM setakat hari ini 2 Ogos 2017.
      USD 1.00 = RM 4.29

      Jadi kalau dinilaikan dengan matawang RM memang nampak jauh tinggi bezanya, nampak macam untung besar. Ini bagus punya spin. Orang kampung bolehla percaya.

      Hahahahahaha.

      Delete
    3. Hang pon... agak2 la... yg duk pi tgk USD tu pasai pa... xreti bersyukur lngsung... klu org jual ayaq tebu tepi jln kata untung.. untung la ikut peniagaan dia... yg duk pi bnding dgn jual kereta pasai pa....

      Delete
  5. Ape punya begap la convert shj lah ringgit ke dollar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ha...ketawa besar tahap iq macai pakatan ni. Typing error pun kecoh.

      Delete
  6. Tang mana yang ekonomi negara makin bagus tu? Masih sukar untuk dipercayai ketika nilai ringgit sudah susut teruk. Masih bermimpikah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1USD = MYR 4.29 hari ini

      zaman madey yg kunun disembah hebat sgt macai.. 1usd= RM4.88

      lepas tu madey gayat dan takut..di tambatnya ringgit.. ekonomi bagus apa zaman tu? ramai yg kena buang kerja.. gaji kakitgn krjn nk beli motor pun xckup..

      zaman Pak Lah baru ekonomi pulih.. konon kaki tidor?? kaki tidor ni lah yg bg gaji guru KPLI, kakitangan awam naik 200%

      yg bodoh terus kekal bodoh menjilat mamak penyangak!

      Delete
    2. Wakai pak kodok, berapa lama jatuh ke 4.88 waktu tu?? Tengok betapa berkuasanya negara waktu tu, dapat buat tambatan ke 3.8. Sekarang ni, apa kerajaan buat, buat-buat bodoh dah setahun lebih. Apa punya bodoh pemikiran puak UMNO.

      Delete
    3. Xreti sgguh... duit jatuh xsemua buruk... benda ada baik buruk... biar reti ckit... igat 1 ja bila duit jatuh geng2 dap xleh pi joli d hongkong... hang igat yg tu pon xpa dah....

      Delete
    4. Belasah duit melayu penang... jual kg melayu penang... pi joli d hong kong... mat sexbu dpt burit amoi diam...

      Delete
    5. Mat sexbu punya la gila kat burit amoi... xtahu halal haram... yg pgikut pon 1 hal... dah tahu benda haram duk ikut ape ka jadah...

      Delete
    6. PAN parti badut DAP... terang2 makan rasuah, anti Islam, dpt dana yahudi, sokong lgbt, d lain2... xreti agama ka... nak jadi musuh Islam... org semua tahu dah tektik PAN bila menang bila berkuasa.. masa tu lah nak bg DAP ikut dia plk... haram jadah punya PAN... benda haram... haram la..

      Delete
    7. Pas nnt kempen bgtau... undi PAN mcm undi DAP... undi rasuah, anti Islam, lgbt, dll

      Delete
  7. Tanda-tanda kecelaruan dan panik pakatan semakin jelas.

    Madey s/o Kutty Isekander berasa malu dengan pendedahan Zahid, kerana umum telah tahu Madir walaupun berdarah India Muslim dia diterima baik oleh UMNO selama berpuluh tahun sehingga naik takhta tertingi menjadi Perdana Menteri, malah bukan sekejap tetapi jangka masa paling LAMA berbanding PM lain.

    UMNO terbukti tidak memilih darah kacukan asalkan orang itu memperjuangkan perjuangan UMNO dan beragama Islam. Tetapi apabila Zahid mendedahkan tembelang Anak Lelaki Isekander Kutty ini bahawa dia hanya gunakan UMNO sebagai alat perkakas dirinya.. HABIS MADU UMNO DAN AHLINYA SEPAH DIBUANG!..

    Mahathir termalu sendiri asal usulnya. Dia malu dengan asal usulnya lalu dia menyalahkan Zahid konon menghina namanya.. lepas itu macainya meroyan menuduh memaki hamun Zahid tanpa henti. Tak cukup lagi Mahathir cuba membuat cerita baru.. konon Zahid minta restunya untuk jadi PM.. semakin gila agaknya khayalannya... masih ada yang menjilat percaya.

    Tanda-tanda kejatuhan Pakatan semakin jelas apabila pengkhianat seperti Mahathir diangkut masuk sebagai MASKOT mereka. Rakyat akan menghukum Pakatan Harapan DUA kali..iaitu kerana menipu rakyat sejak menifesto 2 PRU lalu dan juga mengangkat Ketua Perompak Negara (Mahathir) sebagai idola!

    ReplyDelete
  8. ARMADA PONDAN chap munge ada berani ke pegi cari Zahid?

    aku nak tengok.. kalau Armada Pondan Merah sanggup cari Zahid.. mintak Zahid kasi copy IC Biru Kerala Kutty.. aku sanggup pertimbangkan untuk meminati chap munge (minat je.. undi kasi UMNO lah) kah..kah..kah..kah!

    ReplyDelete
  9. Bila saya kata lebih baik miskin zaman Najib Razak dari miskin zaman Mahathir, ramai zombies Mahathir yang melalak cerita barang mahal.

    Sebab dia zombies dia tidak nampak kemampuan kuasa beli dan kekayaan rakyat Malaysi telah meningkat berpuluh kali ganda berbanding zaman Mahathir.

    Lebih teruk mereka hanya bercerita soal barangan yang naik, buat bodoh saja soal harga perkhidmatan yang turun. Misalnya pada 1990 kos internet (Jaring) boleh cecah RM300 sbln dengan kelajuan 56.6 kbps dan penggunaan sekitar 10 jam sehari.

    Sekarang 24 jam 30mbps sebulan hanya RM179. Siap dapat saluran kabel televisyen lagi.

    Kita boleh senaraikan beratus harga barang dan perkhidmatan yang sekarang lebih murah dari zaman Mahathir Kutty.

    Tapi ia hanya buang masa kerana zombies tetap tidak akan terima seperti kata admin kerana mahu kekal dalam jahiliyah ekonomi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul lah megat panji alam... zombie karala mana nak paham benda ni semua...zaman dah berubah... kita sekarang dah di era dunia tanpa sempadan... la ni nak order barang dari luar pun dah boleh.. pergi aje kat lazada ke.. kat mudah ke.. kita dah boleh order... sekarang pemintaan terhadap sesuatu barang terbuka kepada pelanggan seluruh dunia.. harga durian pun mahal kat jepun.. kat taiwan... peniaga ada peluang utk jual kepada lebih ramai pelanggan... jika permintaan banyak dan melebihi pengeluaran.. harga akan naik... barang makanan mahal... sebab penduduk dunia ni sendiri dah bertambah... la ni dah 7.5 billion... china aje dah lebih dari 1.3 billion... kalu lah najib tak bertindak awal... malaysia lagi teruk.... tu sebab bank dunia mengiktiraf tindakan yg diambil oleh najib... bukan macam situa kutuk pengikis harta mahdey maha firaun tu... bila ekonomi negara diserang... dah habis duit malaysia dok bailout syarikat kroni anak haram jadah dia tu... dia letak jawatan... pada kiraan dia... malaysia dah tak de ape nak direbut lagi... bila org lain dok iktiar bina balik ekonomi.. dah nampak kejayaan.. tetiba aje dia nak balik jawatan pm tu...kan sial kutty karala terkutuk tu... tu pun masih ada orang nak sokong... bodohnye babi ni semua...

      Delete
    2. BERI PENYAPU JER KAT MAMAK MADEY KUTTY NI...MAHAFIRAUN DAN MAHAZALIM .....MACAI MACAI FUKATAN HAPRAK SILA JILAT JUBOQ MADEY TU....KALAU TAK CUKUP LAGI PI JILAT JUBOQ KETUA TO' KONG DAPIGS TUUU....

      Delete
  10. Bung mula lawan madey... tahniah bung... pmimpin lain mane?... klu semua pakat serang madey... bg isu ckit sorg xpa dah... bg madey pening ckit... rambut pun dah putih semua... nie jidin pagoh punya pasal... xreti kesian kat madey tua... jidin pagoh xda bakat lngsung jadi pmimpin... ceramah xsedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jidin pagoh paling kesian... xblh bdiri sndiri.... harapkn madey... klu madey xda... xtahu la jadi ape kat jidin pagoh....

      Delete
  11. Din Pagoh tu bodoh satu hal..gopoh satu hal.. skrg berak kapur le..

    nika gee pun tak settel lagi.. senang2 je madey tendang nnt lps pru14.. keluar habis 'fail' lama.. bg tempat elok ko tikam belakang Najib..

    skrg bye2 le

    ReplyDelete
    Replies
    1. BERI PENYAPU JERRRR KAT JIDIN PAGOH NIIII.....JIDIN DAN MADEY MAMAK KERALA KUTTTY....DAH SAMA-SAMA MENJILAT JUBOQ KETUA TO' KONG DAPIGS.....

      Delete
  12. saya rasa dari segi gaji kakitangan awam ni kenaikan gaji tahunan zaman najib ni lebih besar.jadi kenaikan tahunan pun besar.pada pandangan sayalah harap maaf jika saya salah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kata awak tu memang betul. Bukan itu saja, kenderaan juga tambah besar. Dulu ramai orang naik basikal. La ni semua sudah berkereta, paling2 cikai pun motor. Rumah pun begitu. Di kamapung dari pondok kini kebanyakan dah jadi banglo 4-8 bilik. Kalau di FELDA tu sukar nak cari rumah yg asal peneroka, semuanya dah bertukar jadi rumah batu banglo besar2.

      Delete
  13. Dulu masa zaman Tun M, faedah untuk beli kereta 8%, skg cuma 4% ++ dan pernah dapat faedah serendah 2.9%.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semasa krisis ekonomi dulu sekitar skendel foreks, faedah naik melebihi 12%. Waktu tu ramai yg tak dapat bayar hutang ada yg gulung tikar...kesian...

      Delete
    2. Skandal forex tidak terjadi pada waktu tersebut. Ianya terjadi sebab pengeluaran dana asing oleh George Soros pada skala besar. Sekiranya kerajaan meminta bantuan dari IMF untuk menampung dana yang hilang, kerajaan diminta untuk menaikkan kadar faedah. Tetapi, tak sampai beberapa bulan, kerajaan membuat keputusan untuk menolak bantuan IMF dan menggunakan kaedah tersendiri yang IMF sendiri memandang sinis bila kerajaan menurunkan kadar faedah untuk merancakkan ekonomi, ringgit pula ditambat pada 3.8.
      Yang peliknya, apabila US menghadapi skandal subprima pada 2007, US sendiri menggunakan kaedah yang sama dgn Malaysia iaitu dengan menurunkan kadar faedah pada kadar 0.25% semenjak 2009 untuk merancakkan ekonomi. Jadi, kadar faedah rendah yang dinikmati sekarang adalah hasil penurunan kadar faedah di US dimana sehingga sekarang masih rendah iaitu pada kadar 1.25% setelah dinaikkan 1% pada tahun lepas.
      Ramai juga yang melalui zaman tersebut masih hidup, tak guna nak menipu. Fakta tidak boleh diputarbelit. Hanya Angka-angka boleh diputarbelit. Contohnya, bila ada si dunggu mengatakan hutang kerajaan telah dapat dikurangkan, walaupun sudah meningkat kepada 800 Billion berbanding hanya 200 Billion 14 tahun lepas. Dia menggunakan peratus bandingan dengan nilai tertentu yang tak sepatutnya ada kaitan dengan hutang untuk menunjukkan penurunan.

      Delete
    3. Tun mahathir main mata wang bersama anwar dan daim itu, lepas buat salah di cari orang untuk korbankan anwar sebagai pemangsa sebab dia terpaksa naikkan kadar faedah 12% ok, satu lagi kenapa export kita boleh jatuh sedangkan china ketika itu export mereka meningkat dan menjatuhkan mata mereka lagi sila jawab ia.

      Tun mahathir hutang dah bayar tapi kenapa duit simpanan negara hanya ada 30bilion je sila jawab, tun mahathir telah habiskan wang untuk menbantu kroni menyusahkan rakyat itu...
      Semua projek puterajaya itu tangung dengan duit jepun ekau faham tak,
      Ketika tun mahathir berhenti banyak projek terbengkalai pada tahun 2002 ok lain kali baca fakta projek terbekalai itu

      Lupa zaman tun mahathir jangan harap rakyat biasa dapat makan kfc hanya orang berada boleh makan kfc itu

      sila jawab kenapa export kita boleh jatuh sila jawab ia 1997 itu.

      Cuba anda berfikir duit kita 1980 2ringgit lepas je tun mahathir jadi pm jadi 2.50sen, dia bersama anwar jatuhkan wang 5Rm kita jadi 3.80.sen kenapa ia. Dan kenapa export kita boleh jatuh pada 1997 dulu,

      Sila jawab bankrapnya syriakat perwaja dan lain syrikat bankrap

      Tahu tak kalau tak ada jepun kita hampir mati kutu ok?
      Boleh projek puterajaya itu disiapkan kalau tak ada jepun itu

      Delete
    4. Soros main foreks pakai duit sendiri. Dah untung cabutlah. Madhir puak guna duit rakyat. Dah tu asyik kalah je kot, kalau tak camna BNM rugi 33 bilion?. Tapi kalah dalam menang kerana kroni terus menjadi kaya raya pulak, negara dan rakyat yg dapat bahana.

      Delete
    5. Haha betul, zmn madey makan kfc, mcd setahun sekali dah bagus. Nak gi mana2 pakai bas srijaya, bas metro, bas mini kaler pink. Telepon pasang kat rumah? Mana mampu bayar sewa line.

      Delete
  14. Berapa lama lagi puak UMNO nak mendokong biawak hidup sebagai presiden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biawak hidup tu lebih sesuai untuk pemimpin2 PH yg dah ekspired tu. Sudahlah banyak skendel menyusahkan pulak tu.

      Delete
    2. Duk brperibahasa gitu ja lah... aku ahli umno sejak madey lg... xrasa ape pon... klu zaman madey dulu seksa jgak nak mjawab soaln sbb madey byk isu....

      Delete
  15. Antara petikan @ atar ceramah terbaik... 'Kalau mahathir mati, aku pergi kecing Atas kubur dia' Ibrahim Ali.... 'Mahathir tu BAPAK KAFIR' mat sexbu... Klu Dr.mim jmpe video nie.. Pos la dlm nie....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hishamuddin rais pun byk Kata terbaik utk mahathir... Tp Skrg semua penjilat madey terbaik....

      Delete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.